lørdag 1. mars 2014

Nettlæring - yess

Etterhvert som jeg nå jobber meg gjennom studiet Nettpedagogikk i fleksible studier så er det en ting som blir klarere og klarere for meg. Mulighetene for å lære via ulike nettverktøy er enorme. Vi kan lære fra andres blogger om alt fra matoppskrifter, livserfaringer, sykdom, håndarbeidsoppskrifter, turbeskrivelser blant annet. Og jeg har selv benyttet meg av dette uten å egentlig være bevisst på at her er masse læring. En takk til alle som deler.  I arbeidet med innleveringene har jeg hatt et tett samarbeid med spesielt Hanne Jovison. Og vi har brukt ulike verktøy og medier for å samarbeide i tillegg til alle fysiske møter. Som selvfølgelig har vært helt nødvendig.  Vi har brukt Google drive for å dele arbeidsdokumenter. Dette har fungert utmerket. Vi har begge lagt inn fagstoff og linker som vi har benyttet oss av. Vi har også diskutert og delt tanker og refleksjoner i kommentarene vi har lagt inn.  Noe som har gitt stort læringsutbytte for meg, og forhåpentligvis Hanne også.



I tillegg har vi chattet mye på facebook. Der har vi kunnet sende hverandre korte beskjeder, delt litt frustrasjon og også delt lenker som vi har villet at den andre skulle se på.  Vi har også benyttet oss av gruppesiden på facebook hvor det også har dukket opp læringstips.   Mailsystemet har også vært flittig brukt.  Og det slår meg, tenk om elevene kunne brukt alle disse fantastiske verktøyene til å diskutere, reflektere og samarbeide.  Jeg er helt sikker på at dette kunne økt læringsutbyttet og også motivere. Både fordi det er stor læring i å formidle noe til en annen. Og det gir en god følelse dersom man faktisk har klart å hjelpe en annen.  I Den Åpne Skole - som etterhvert skal bli til Nettskolen i Nordland, tror jeg vi og elevene kunne hatt stort utbytte av å opprette samarbeidsgrupper. Det kan være elever fra samme studiested som jobber med samme fag. Og så forsøke å oppmuntre disse til å bruke ihvertfall noen av de verktøyene jeg har nevnt ovenfor. Dette tenker jeg at vi nettlærere bør ta tak i  og prøve å få i gang.  Selvfølgelig i samarbeid med studieverkstedene.

Her har jeg skrevet blogginnlegg, laget et lite digitalt tankekart i xmind, fotografert det med snagit, lagret det i word, deretter lagret bilde som bildefil. For så å laste det opp hit. Mye læring de siste ukene.

5 kommentarer:

  1. jeg er imponert over hva du har fått til! God driv og stor fart. Hvilke tips har du for å komme i gang med å vurdere tanke- og begrepskart? Begynte du med litteraturen først eller brøt du igang med verktøyet?

    SvarSlett
  2. Heia Kari og takk for tilbakemelding. Tja, si det. Jeg samarbeider jo med Hanne og vi begge er godt kjent med tankekart fra før å det var nok en fordel.. Men vi begynte nok med litt både og. Skaffe linker for egna teori i tillegg til litteraturlista. Når det gjelde programman så må man bare prøve. Og der knota vi nok litt. Man finner jo nesten ikke ut hvordan de fungerer før man har jobba litt med dem. Også e det jo også det at man skal finne gratisversjoner. Et stort arbeid rett og slett.

    SvarSlett
  3. Hei igjen - og takkfor svar. Da er det bare å kvesse klørne og gå igang.

    SvarSlett
  4. Du skriver forfriskende positivt om det å lære av hverandre - her på nett. Dette har du gode erfaringer med selv, og du håper at elevene tar mulighetene i bruk.

    Du skriver: "Både fordi det er stor læring i å formidle noe til en annen. Og det gir en god følelse dersom man faktisk har klart å hjelpe en annen." Nydelig. Dette er pedagogisk dynamitt.

    SvarSlett
  5. Takk. Som musikk i mine ører, til tross for at bare har lest det å ikke hørt det :-)

    SvarSlett