tirsdag 25. februar 2014

Digital læringsressurs til bruk på helsearbeiderfag

Det finnes flere ulike digitale læringsressurser for helsefag og mest kjent er kanskje Nasjonal digital læringsarena, ndla.no.  Dette er en læringsressur som fortsatt er under utbygging i helsefaget. Og mye av stoffet der fins i bøkene som elevene mine har.  Jeg søker derfor ofte etter annet stoff, andre presentasjoner og tilnærminger til det aktuelle temaet på nettet. Og en av nettstedene jeg ofte bruker er Norsk helseinformatikk, NHI.no  Dette er et norsk, medisinsk nettsted med fokus på helse, symptomer og sykdommer.  I tillegg til at man også kan finne gode  nyhetsoppslag der.   NHI.no  er basert på Nordens mest brukte oppslagsverk for leger og helsepersonell og regnes derfor som et pålitelig nettsted. Og det er gratis og tilgjengelig for alle som har tilgang til internett.

I følge kunnskapsdepartementet er digitale læringsressurser pedagogiske redskaper som kan brukes til læringsformål. Og som utnytter IKT for å fremme læring via produkter, tjenester og prosesser.  Jeg mener NHI er godt egnet som pedagogisk redskap da nettstedet inneholder mange gode animasjoner om både kroppens anatomi, fysiologi samt sykdommer.  Disse animasjonene kan man vise i fellesskap og snakke rundt disse. I tillegg kan også elevene se de hjemme eller hver for seg på skolen. De kan spilles om igjen og man kan selv styre om man vil stoppe og diskutere underveis.   Man finner også tekst til animasjonene og man velge om man vil ha lyd med eller ikke. Slik at eleven kan velge det han lærer best av. Mange av animasjonene er kort, de varer bare noen få minutter. Slik at elevene ikke rekker å bli lei underveis.

Nettstedet har også mange quizer om ulike temaer.  Jeg har god erfaring med at elevene går gjennom disse to og to.Da kan de lese spørsmålet høyt, svare og eventuelt utfylle hverandre. Og til slutt kan de sjekke ut om svaret er riktig og også lese høyt det riktige svaret dersom de har svart feil.  Tilbakemeldingene fra elevene er at de både syns dette er morsomt og lærerikt.

Her kan du se hva NHI har på forsiden  24.2.2014










4 kommentarer:

  1. Veldig bra. Så fint at du har med video som du har lagd selv. Jeg er helt enig i at NHI har veldig mye bra. Og de har også veldig utfyllende svar på quizene.

    SvarSlett
  2. Takk for tilbakemelding Beate. Ja, va litt plunder med å få lagt inn videoen. Men klarte det til slutt via youtube. Men lyden kunne æ nok å spart mæ. Den va ikke bra.

    SvarSlett
  3. Syns det var et tydelig innlegg med bruk av flere læringsressurser. Du har gjort det konkret og viser hvordan dette arter seg praktisk i undervisninga. Slik jeg som er ukyndig innen helsefag, er det tilrettelagt fra NHI slik at deres opplegg er tilpasset og kan brukes direkte i læringsøyemed. Det høres innbydende å kunne bruke et slikt ferdiglaget konsept.

    SvarSlett
  4. Flott med slike tilbakemeldinger Kari. Fint om du syns at innlegget va konkret. Ja, jeg syns NHI er veldig anvendelig og også lett å finne fram i. Men som lærer i ordinær videregående skole så vet jeg av erfaring at variasjon er veldig viktig. Så man må jo helst ha litt forskjellig å spille på. DET er en stor utfordring syns jeg :-)

    SvarSlett