mandag 17. februar 2014

B L O G G ???

I dette innlegget skal jeg reflektere over bruk av blogg i undervisningen.

Dette er noe jeg har veldig liten erfaring med. Jeg har personlig kun fulgt en blogg i mitt liv. Dette var blogg fra en ung kvinne med alvorlig og langtkommen kreft. Som etterhvert også viste seg å være uhelbredelig.  Denne bloggen fascinerte meg både faglig som lærer og sykepleier, men også personlig.  Via denne bloggen kunne jeg få innblikk i tanker, følelser, opplevelser og erfaringer fra en person som sto midt oppe i noe jeg selv ellers ville hatt vanskelig for å sette meg inn i.  Da jeg skulle undervise om temaet kreft for elevene i helsefagarbeiderklassen valgte jeg å trekke fram denne bloggen. Jeg opplevde at elevene også ble veldig engasjert og at en del av dem fulgte denne bloggeren helt fram til hun døde.  Elevene fikk da også mulighet til å få innblikk i det samme som meg.  Jeg har også tidligere hatt en elev som selv valgte å følge en ung jente med uhelbredelig kreft. Denne eleven tok kontakt med bloggeren og fikk intervjue henne over telefon. De holdt også kontakt frem til like før hun døde.  Det var nok en helt spesiell og uforglemmelig opplevelse for min tidligere elev. Og en helt unik mulighet hun fikk, fordi en annen person valgte å blogge å dele sine personlige opplevelser, tanker og erfaringer til masse andre mennesker.

Men jeg har ingen erfaring med å bruke blogg i undervisningen, altså å få egne elever til å blogge.  Jeg klarer heller ikke akkurat nå å se i hvilke sammenhenger det skal være nyttig i forhold til de fagene jeg har.   I den ordinære helsefagarbeiderklassen skriver elevene alltid logg når de er ute i praksis i ulike helseinstitusjoner. Dette blir ofte svært personlige logger om eget arbeid, selvstendighet og personlig og faglig utvikling.  Jeg tenker at dette blir for personlig til å dele i en blogg.  Her kan det være fint å få høre hva dere andre mener?I det studiet som jeg nå skal delta i, håper jeg å få et større innblikk i dette. Og kanskje få opp øynene for muligheter jeg selv foreløpig ikke klarer å se. Og for min del så tenker jeg at bloggskriving i undervisningen må ha en hensikt - den har jeg gjerne lyst til å finne.


2 kommentarer:

  1. Så bra, Katrine! Gleder meg til å se hva mer du finner på her på siden din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Hanne Regine :-) Meget spent på det her sjøl før å si som sant e.

      Slett