mandag 17. februar 2014

Dagens Stikkord: nettpedagogikk og gjennomgang av oppgave

Da e det vel  bare å komme i gang med det som det egentlig skal dreie seg om: Nettpedagogikk i fleksible studier. Må prøve å jobbe litt systematisk så starter med gjennomgang av oppgave for å ha en oversikt over hva jeg egentlig skal gjøre.  Noen av punktene er allerede gjort. Men så tenker jeg at her er det lurt å alliere seg med noen for å diskutere om man har forstått oppgaven riktig: Tenker spesielt på dette med hvor det skal inn faglig teoristoff.


Så kommer man jo på underveis at jeg faktisk bruker skype i opplæringen: I den åpen skole brukes skype blant annet til gjennomføring av muntlige prøver, noe jeg syns fungerer meget bra.  Man ser hverandre og det er nesten som man er i samme rom.  En av bakdelene kan være at det noen ganger kan være dårlig kvalitet på bilde og lyd. Bruker også skype til å chatte raskt med andre kollegaer i den åpne skole.  Syns ofte det fungerer bedre enn å bruke mail, som noen ganger tar mere tid.
Skype brukes også jevnlig for å ha kontakt med mine to barn som ikke bor her nå. Meget bra bor å holde kontakt, snakke og å se de.Øyekontakt er viktig også i dataverden.
Noen som kan gi tilbakemelding: Hva kan vi kalle skype for i undervisningssammenheng: et digitalt verktøy? I følge Wikipedia er det et dataprogram som brukes til IP- telefoni. Det omtales også som en mye brukt lynmeldingstjeneste.

1 kommentar:

  1. Bruk av Skype er vel i kategorien rituell IKT-bruk for mange elever (og lærere), og da er jo utgangspunktet at den basale redskapskompetansen er på plass. Teknologien alene fører ikke til bedre læring, men man kan godt sette i gang en meningsfull læreprosess med Skype. Man kan veilede, gjøre en logg muntlig istd. for skriftlig, sende filer, dele filer med eksternt kamera, det går faktisk an å samskrive i chatten, og sikkert flere ting som jeg ikke vet om eller kan. Jo, digitalt verktøy definitivt, og kan brukes pedagogisk.

    SvarSlett